Heeft u een vraag?
Stel hem hier
Je kunt de zakelijke risico’s bij een verzekeraar neerleggen door het afsluiten van goed aansluitende verzekeringen, maar het blijft wel opletten. Wat zijn de valkuilen?
Bij het afsluiten van verzekeringen voor jouw onderneming gaat de verzekeraar van de situatie van dat moment uit en van de die wordt informatie verstrekt over de onderneming. Kleine details waarvan je denkt dat ze niet zo belangrijk zijn, kunnen bij schade het verschil zijn tussen wel of geen schadevergoeding. Daarom bekijkt de adviseur de onderneming ook goed voordat er verzekeringen worden afgesloten. Het verzekeren is ook niet altijd de oplossing. De oplossing kan ook bij preventie liggen.
Wat zijn de voorwaarden voor een uitkering?
Een zakelijke verzekering is snel geregeld, maar de verzekering goed afstemmen op de risico’s is lastiger. Een verzekering moet goed aansluiten. Als je dagelijks waardevolle spullen meeneemt in een bestelauto, moet er wel kritisch worden gekeken naar de dekking in de inventaris- en goederenverzekering. Biedt de verzekering in dat geval dekking? Vergelijkbare situaties kunnen ook met andere verzekeringen ontstaan. Bij schade kan het niet voldoen aan de voorwaarden ervoor zorgen dat de verzekeraar niet uitkeert.
Welke eisen stelt de verzekeraar aan preventie?
Verzekeraars kunnen harde eisen stellen voordat ze een risico in dekking nemen. Er moeten bijvoorbeeld op alle verdiepingen één of meerdere brandblussers staan. Er kunnen ook voorwaarden zijn die het afsluiten van een verzekering niet in de weg staan, maar waar je wel aan moet voldoen. Je moet elektrische apparaten bijvoorbeeld periodiek laten controleren. Heb je dat niet gedaan? Dan kan dit gevolgen hebben bij een brandschade.
Situaties kunnen tegen de verwachtingen in invloed hebben
Een nieuwe vorm van samenwerking of het hanteren van andere leveringscondities met afnemers of leveranciers kan invloed hebben op de verzekeringen. Zonder diepgewortelde kennis over het verzekeren is het lastig om te beoordelen wat wel en geen invloed heeft. Gelukkig hoef je dat ook niet zelf te weten. Blijf daarom altijd in gesprek met de verzekeringsadviseur. Hij of zij weet wat de voorwaarden zijn en hoe je het onverzekerd zijn kunt voorkomen.
Onzinnige verzekeringen schrappen
Je verzekert alleen wat echt noodzakelijk is. Verzekeringen kunnen ook door veranderingen binnen het bedrijf onzinnig worden. Een aantal jaren geleden is bijvoorbeeld een waardevolle machine aangekocht, die inmiddels nauwelijks nog waarde heeft. Dit kan invloed hebben op de hoogte van het verzekerd bedrag in de inventarisverzekering. Of het aantal personeelsleden is afgenomen, waardoor je te veel betaalt voor bepaalde verzekeringen.
Het goed verzekeren van jezelf en jouw bedrijf vraagt om periodieke afspraken met de verzekeringsadviseur. Alleen op deze manier betaal je niet te veel en ben je niet onderverzekerd.
Bovenstaand nieuwsbericht is gepubliceerd
op 27-09-2022. Dit bericht is met veel zorg en aandacht samengesteld.
Desondanks kunnen wij niet volledig instaan voor de correctheid, volledigheid of actualiteit van
de informatie.
Maak een afspraak met ons om de meest recente informatie te ontvangen.