Heeft u een vraag?
Stel hem hierDe looptijd van een hypotheek is in bijna alle gevallen 30 jaar. De aankoop van een eigen huis is één van de grootste beslissingen in je leven. Alle reden dus om het gehele proces voorzichtig en goed aan te pakken. Het kan best eng zijn om een groot gedeelte hiervan uit handen te geven, vertrouwen in je hypotheekadviseur is hierbij een belangrijk aspect.
Hypotheekadvies is en blijft mensenwerk, daarom begint het hele riedeltje bij ons met een persoonlijke afspraak, waarin we samen jouw wensen en situatie in kaart brengen en inventariseren, waar we samen kijken naar wat de mogelijkheden zijn en we uitleggen wat we voor je kunnen betekenen en wat onze toegevoegde waarde is. Om te kijken wat er mogelijk is, hebben we wel input nodig. Die input kan in de vorm van een salarisstrook komen, dit zal dan echter altijd onder voorbehoud zijn. Om echt te kunnen weten wat je kunt lenen, is een werkgeversverklaring belangrijk. De werkgeversverklaring is ook hetgene waar de hypotheekverstrekkers van uitgaan.
Daarnaast is het belangrijk om te weten welk bedrag je in de maand kunt 'missen', waarbij je dan ook nog prettig kunt leven. Vanuit daar kun je dan kijken in welke prijsklasse je je toekomste woning kunt zoeken. Misschien heb je zelfs al wel een woning op het oog, we kunnen die situatie dan als beginpunt nemen en vanuit daar kijken wat de mogelijkheden zijn en kijken wat haalbaar is.
Om de inventarisatie/de eerste afspraak kracht bij te zetten en om achter alle andere gegevens te komen, maken wij gebruik van een online inventariesatieprofiel, die we per e-mail (dit kan uiteraard ook gewoon op papier) naar je toesturen. Hierin vragen we je de basisgegevens in (of aan te vullen, vaak hebben al een deel ingevuld) te vullen, zoals bijvoorbeeld je NAW gegevens, je inkomsten, je huidige woonsituatie, de gewenste woonsituatie, je huidige hypotheekgegevens en overlijdensrisicoverzekering (indien van toepassing), welk bedrag je zelf in wil brengen, hoe lang je de rente vast wil zetten etcetera. Tevens geef je hierin aan wat je wensen zijn en wat je belangrijk vindt. Dit kan in sommige gevallen ingewikkelde materie zijn, uiteraard staan we je dan bij en helpen je graag.
Omdat we je de uitnodiging om het inventarisatieprofiel in te vullen, per e-mail versturen, kun je deze in een beveiligde (alle ingevulde gegevens komen alleen bij ons terecht) online omgeving invullen. Je kunt deze dan gewoon thuis, op je gemak, invullen waar je alle spullen bij de hand hebt.
Op basis van deze gegevens en je wensen, wordt een groot gedeelte van het hypotheekadvies gebaseerd.
verzamelen van spullen: ID (etc) aan te leveren stukken. werkgeversverklaring dient te matchen met salarisstrook
Voordat je de koopovereenkomst is getekend, is het altijd slim om ons, je hypotheekadviseur, overheen te laten kijken etc.
welke hypotheek, welke marktwaarde je valt, of NHG van toepassing is.
meerdere voorstellen, samen kijken naar de voor en nadelen en wat mogelijk is etc.
Moet er verbouwd worden? Moet uw huidige woning eerst nog verkocht worden? Welk bedrag is nodig voor herinrichting en verhuizing. Hoeveel 'reserve' moeten we achter de hand houden, voor het geval dat.... Kortom, hoeveel hypotheek is eigenlijk nodig?
Tegenwoordig moeten nieuwe hypotheken over het algemeen volledig afgelost worden. Maar doen we dat via annuïteiten, of lineair? Zijn er misschien nog 'oude hypotheken' waar we rekening mee kunnen houden?
Welke rentevasteperiode heeft de voorkeur? Zijn er misschien nog bijzondere voorwaarden van belang?
Om dan terecht te komen bij de volgende vraag: welke geldgever gaan we dit laten financieren?
Het financieel plan is gemaakt. De eisen zijn bekend. En op grond daarvan is de offerte aangevraagd. Klopt het rentepercentage? Is de juiste rentevaste periode genoemd. Staan er geen onverwachte 'andere' voorwaarden in? Kortom, is alles precies zoals besproken?
Aansluitend volgt dan de volgende stap: het ondertekenen van de offerte.
Waarna de administratieve afhandeling gaat beginnen. Een proces waarin door ons veel stappen genomen moeten worden. Stappen waar u over het algemeen gelukkig weinig van hoeft te merken.
De opdracht tot taxatie, het verzamelen van de benodigde documenten, de aanvraag voor de hypotheekgarantie (als dat mogelijk is ), het overleg met de geldgever, het overleg met de notaris, tot en met het compleet maken van het dossier voor de bank.
En dan de laatste stap: uw afspraak met de notaris om de stukken te ondertekenen. Stukken die wij uiteraard ook hebben gecontroleerd op juistheid. Zodat u met een gerust hart kunt ondertekenen. En vol vertrouwen de sleutels van uw nieuwe woning in ontvangst kunt gaan nemen.